Symtom

Vid Schlatters sjukdom kan knät svälla upp vid knölen under knäskålen, och göra ont. Smärtan tilltar vid träning och fysisk ansträngning. Smärtstället är lokaliserat till knät framsida. Sjukdomen uppkommer vanligen bara i ett ben, men i 20-30% av fallen drabbas båda ben.

Oftast kan diagnosen Schlatter ställas utifrån sjukdomshistoria och manuell undersökning. Om bilden inte är helt entydig kan röntgenundersökning vara av värde för att utesluta andra mer ovanliga orsaker till smärtan som fraktur, infektion eller tumör.

osgoodschlatter

Fakta

Schlatter är en mycket vanlig överbelastningsskada och kan drabba vilken ung idrottare som helst. Skadan kommer smygande och förmodligen har du tränat lite hårdare än vad dina växande knän tål. Vanligtvis bildas det då, strax under knäskålen, en ömmande knöl som kan synas lite på utsidan. Detta är en följd av att skelettet på detta ställe har luckrats upp en aning. Vanlig bland spring- och spänst idrotter som friidrott, fotboll, innebandy och volleyboll. Schlatter är en typisk skada bland växande pojkar och flickor.

knee-1

Behandling

Det är ofarligt att fortsätta träna med Schlatter trots att det gör ont. En del terapeuter säger att det inte finns något att göra för denna diagnos. Detta är något jag inte alls håller med om. Vad kan du få hjälp med hos mig;

• Att lägga in en individ anpassad, mjukare sula i skon, se fotaktiv.se
  • att tejpa knäet har fungerat bra för att minska smärtan
  • Anpassad träning av knäkontroll och stretchning har också stor betydelse som kan minska dina bekymmer.

Vill du ha hjälp med olika tejpningar och övningar för att minska smärtan?