Det finns två typer av platta fötter, den flexibla och den styva platt foten. Den flexibla foten är den vanligaste. Om du stannar en längre stund så kommer den längsgående fotvalvet att sjunka ner. Detta är normalt så länge inte fotvalvet helt planas ut. Och om du sedan står på tårna och den längsgående båge kommer tillbaka på grund av musklerna aktivitet i foten är detta inte att betraktas som plattfot.

För personer med den styva platta foten håller foten samma platta modell även när de står på tårna. Den längsgående fotvalvet kommer alltså inte tillbaka.

plattfot vuxen

plattfot barn

Platt fot hos barn fram till ca sex års ålder är väldigt vanligt. Antagligen för att en plattare fot ger mer stabilitet när barn lär sig gå. Runt sex års ålder försvinner detta spontant.

Besvär som kan förekomma vid platta fötter är trötthet i fötter och ben med kortare gångavstånd än normalt samt smärta.

Orsaker till antingen släta eller styva plattfötter;

• Medfödd anatomisk orsak
  • Felaktig position i knäna eller fötter
  • Skada på fötterna på grund av t.ex sport
  • Andra aktiviteter där fötterna är tungt lastade.
  • Muskulär insufficiens
  • Nerv och muskelsjukdomar
  • Sammanväxning av ben i mellanfoten
  • Reumatoid artrit

Plattfot behöver bara behandlas om den ger symtom. Det kan vara bra att använda skor med bra stöd under foten. Alternativt kan obehaget reduceras om man använder Fotaktivs inläggssulor som fördelar belastningen över hela fotsulan. Vid skelettskador eller nerv-och muskelsjukdomar kan operation i foten var aktuellt.

Vi på FysioHalmstad har mångårig erfarenhet av att hjälpa dig att minska besvären i dina fötter, ben, rygg mm. Efter en gedigen undersökning av dina besvär gör vi tillsammans upp ett behandlingsplan som kan innehålla många olika moment då platta fötter oftast inte bara begränsar sig till besvär i fötterna utan även knä, höft  mm. Det kan till och med belasta hela kroppen fel.

plattfot inlägg